Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl
Get Adobe Flash player

Działania wobec sprawcy cyberprzemocy

Ocena użytkowników: / 7
SłabyŚwietny 

Gdy sprawca cyberprzemocy jest znany i jest on uczniem szkoły, pedagog
szkol-ny pełniący w szkole rolę koordynatora działań wychowawczych wobec
uczniów wymagających szczególnej uwagi powinien podjąć dalsze działania.

1. Rozmowa z uczniem-sprawcą przemocy o jego zachowaniu:

  • celem rozmowy powinno być ustalenie okoliczności zajścia, wspólnezastanowienie się nad jego przyczynami i poszukanie rozwiązania sytuacji konfliktowej;
  • sprawca powinien otrzymać jasny i zdecydowany komunikat o tym, że szkoła nie akceptuje żadnych form przemocy;
  • należy omówić z uczniem skutki jego postępowania i poinformować o konsekwencjach regulaminowych, które zostaną wobec niego zastosowane;
  • sprawca powinien zostać zobowiązany do zaprzestania swojego działania usunięcia z sieci szkodliwych materiałów;
  • ważnym elementem rozmowy jest też określenie sposobów zadośćuczynienia wobec ofiary cyberprzemocy;
  • jeśli w zdarzeniu brała udział większa grupa uczniów, należy rozmawiać z każdym z nich z osobna, zaczynając od lidera grupy;
  • nie należy konfrontować sprawcy i ofiary cyberprzemocy


2. Powiadomienie rodziców sprawcy i omówienie z nimi zachowania dziecka:

  • rodzice sprawcy powinni zostać poinformowani o przebiegu zdarzenia i zapoznani z materiałem dowodowym, a także z decyzją w sprawie dalszego postępowania i podjętych przez szkołę środkach dyscyplinarnych wobec ich dziecka;
  • w miarę możliwości należy starać się pozyskać rodziców do współpracy i ustalić jej zasady;
  • warto wspólnie z rodzicami opracować projekt kontraktu dla dziecka, określającego zobowiązania ucznia, rodziców i przedstawiciela szkoły oraz  konsekwencje nieprzestrzegania przyjętych wymagań i terminy realizacji zadań zawartych w umowie.


3. Objęcie sprawcy opieką psychologiczno-pedagogiczną:

  • praca ze sprawcą powinna zmierzać w kierunku pomocy uczniowi w zrozumieniu konsekwencji swojego zachowania, w zmianie postawy i po-stępowania ucznia, w tym sposobu korzystania z nowych technologii;
  • jeśli szkoła posiada odpowiednie warunki, pomoc psychologiczna może być udzielona sprawcy na terenie szkoły;
  • w uzasadnionym przypadku można w toku interwencji zaproponować uczniowi (za zgodą rodziców) skierowanie do specjalistycznej placówki i udział w programie terapeutycznym.