Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl
Get Adobe Flash player

Uzależnienie od Internetu-"no live"

Ocena użytkowników: / 73
SłabyŚwietny 

Problem ten dotyczy rozmaitych aktywności, których podejmowanie w Inter-necie jest
atrakcyjne i sprawia, że młodzi ludzie poświęcają mu coraz więcej czasu. Spędzanie w
ten sposób wielu godzin dziennie zaburza ich rozwój, zwłaszcza w aspekcie kontaktów
społecznych. Może prowadzić także do uzależnienia od tego medium. O problemie uzależnienia
od Internetu mówiło się do niedawna przede wszystkim w odniesieniu do osób dorosłych.
Tymczasem praktyka szkół oraz organizacji pracujących z dziećmi i zajmujących się
bezpieczeństwem dzieci w Internecie4 pokazu-je, że problem ten coraz częściej dotyczy
również dzieci. Wiąże się to z coraz większą dostępnością mediów elektronicznych dla
najmłodszych, powszechnością dostępu do sieci oraz coraz atrakcyjniejszą ofertą Internetu.
Zjawisko uzależnienia od sieci wydaje się być związane przede wszystkim z grami sieciowymi,
które w ostatnim czasie cieszą się wśród dzieci i młodzieży olbrzymią popularnością.

Skala zagrożenia

Co prawda nie ma w Polsce badań wskazujących wprost na skalę problemu uzależnień od
Internetu, ale dane dotyczące sposobów korzystania przez dzieci z tego medium wskazują
duży potencjał tego problemu.

  • W Polsce z Internetu korzysta 89% dzieci.
  • Dzieci spędzają w sieci coraz więcej czasu. Od 2006 do 2007 r. średni czas poświęcany miesięcznie na korzystanie z Internetu wzrósł z 15 godzin 56 minut do 24 godzin 27 minut.
  • Niemal co drugie dziecko (45%) korzysta z Internetu codziennie lub prawie codziennie.
  • 70% internautów w wieku 7–14 lat korzysta z możliwości grania online.
  • Wzrastający poziom zagrożeń i skala niebezpiecznych sytuacji doświadczanych przez dzieci to tendencja niepokojąca. Współczesny młody człowiek żyje w otacza-





jącej go przestrzeni medialnej, w której osoby dorosłe są częstokroć jedynie gośćmi
czy wizytatorami – mniej zorientowanymi w obsłudze i potencjale elektronicznych
mediów. Ten deficyt technicznych kompetencji dorosłych daje młodym ludziom
zdecydowaną przewagę nad swoimi nauczycielami i rodzicami w sieci, utrudniając
komunikację międzypokoleniową, a zwłaszcza rozmowy o Internecie. Sprawia to, że w
trudnej sytuacji dzieci i młodzież w pierwszej kolejności szukają wsparcia u
rówieśników. Rodzice czy pedagodzy o niebezpiecznych sytuacjach dowiadują się
niezmiernie rzadko. Dlatego też przed rodzicami i szkołą stoi zadanie wzbogacenia
dotychczasowych działań na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży o brakujący i bardzo
ważny, nowy wymiar ochrony przez zagrożeniami wynikającym z korzystania przez dzieci z
nowoczesnych technologii. Potrzeba ta dostrzeżona została m.in. przez resort edukacji,
czego efektem jest dużo większy zakres problematyki bezpieczeństwa dzieci w sieci w
zreformowanej podstawie programowej obowiązującej od września 2009 r. Tematyka ta od kilku
lat jest również przedmiotem troski organizacji społecznych oraz przedstawicieli branży
telekomunikacyjnej. Najszerszą ofertę w tym zakresie przygotowała Fundacja Dzieci Niczyje
w ramach prowadzonej od 2005 r. kampanii Dziecko w Sieci.