Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl
Get Adobe Flash player

Bezpieczeństwo dzieci korzystających z Internetu

Bezpieczeństwo dzieci

Dzieci i młodzież stanowią zdecydowana większość użytkowników Internetu w Polsce. Większość z nich zaczyna korzystać z Sieci będąc w wieku od 5 do 9 lat (58%) a co szóste z nich swoja przygoda z Internetem rozpoczyna już od 4 roku życia lub jeszcze wcześniej (16,1%) ! żeby skutecznie zadbać o bezpieczeństwo młodych internautów niezbędna jest wiedza na temat tego w jaki
sposób korzystaj¹ oni z Sieci oraz jaka jest ich opinia i doświadczenia związane z zagrożeniami online. Informacji
takich dostarczają nieliczne badania realizowane w ostatnich latach wśród dzieci w Polsce. Wśród nich na największą uwagę zasługuje badanie Megapanel PBI/Gemius2 zrealizowane w listopadzie 2007 roku na grupie ponad 17 tysięcy internautów, na podstawie którego opracowany został raport. Dzieci aktywne on-line. Analizujący aktywności on-line użytkowników Sieci w wieku od 7-14 lat.3 Z badań i raportu wynikają następujące ustalenia:

- Dzieci w wieku 7-14 lat stanowi¹ 11% ogółu użytkowników Internetu w Polsce. Szacowana liczba użytkowników
Internetu w tym wieku to 1,5 miliona. Najliczniejszą  grupę Internautów stanowi młodzie¿ w wieku 15-24 lata (37,7%, ponad 4,630 tys.).
- Dzieci spędzają w Sieci coraz więcej czasu. W ciągu roku (od IV 2006 do IV 2007)  czas poświęcany przez nie w miesi¹cu na serwowanie wzrósł z 15 godzin, 56 minut do 24 godzin, 27 minut. Najwięcej czasu spêdzaj¹ w Sieci dzieci w dużych aglomeracji miejskich (33godziny 42 minuty)

-Niemal co drugie dziecko (45%) korzysta z Internetu codziennie lub prawie codziennie. Co trzecie dziecko (34%)
korzysta z Internetu kilka razy w tygodniu.

- Dziewczynki spędzają w Internecie dużo więcej czasu niż chłopcy. Średnio miesięcznie dziewczynki w wieku 7-14
lat (47% populacji) serfują 29 godzin, 40 minut a chłopcy (53% populacji) 19 godzin 46 minut.

- Największą popularnością wśród dzieci cieszą się witryny z kategorii .Kultura i rozrywka. - 6 godzin 55 minut miesięcznie. Kolejne kategorie tematyczne odwiedzanych przez dzieci najczęściej witryn to „Nowe technologie” i „Społeczności”.

-70% internautów w wieku 7-14 lat korzysta z możliwości grania on-line. Ta grupa wiekowa gra on-line najczęściej. Druga w kolejności jest młodzież w wieku 15-24 lata (55%). Wbrew stereotypom dziewczynki poświęcają na gry on-line nieco więcej czasu (4 godziny, 55 minut) niż chłopcy (4 godziny, 34 minuty).

-40 % dzieci ma kontakt z pornografią. Miesięcznie dzieci spędzają na eksplorowaniu serwisów erotycznych średnio ok. godziny (57 min 36 s - średni czas w czerwcu 2007 r.)

-Niemal co drugie dziecko aktywne on-line odwiedza serwisy blogowe. Przy czym dziewczynki spędzają „na blogach” zdecydowanie  więcej czasu (4 godziny 15 minut) niż chłopcy (32 minuty)

Z pozostałych danych badawczych warte odnotowania są następujące dane:

-Zdecydowana większość dzieci w wieku 12-17 lat korzysta z Internetu u siebie w domu (95,7%) . Drugim miejscem, pod względem liczby wskazań, jest szkoła  46,0%. Co czwarte dziecko korzysta z Internetu u znajomych (25,3%).

Miejsca, w których dzieci korzystają z Internetu
U siebie w domu- 95.7%
W szkole- 46%
U znajomych- 25.3%
W kawiarence internetowej- 6.6%
W innych miejscach- 3.2%

Usługi internetowe, z których dzieci najczęściej korzystają:



Komunikatory- 92.1%
WWW- 91.4%
E-mail- 85.3%
Gry online- 51%

- 38% dzieci korzystających z komunikatorów wykorzystuje funkcję komunikacji głosowej

-64% dzieci zawiera znajomości w Internecie znajomości! Znaczna część spośród nich przekazuje osobom poznanym w Internecie prywatne informacje o sobie, jak adres domowy (10%), numer telefonu (45%) adres e-mail (78%). Ponad 58% dzieci wysłało osobie poznanej w Sieci swoje zdjęcie (47, 4% robi to regularnie)

Informacje ujawniane przez dzieci



Adres domowy- 10%
Numer telefonu- 45%
Adres e-mail- 78%

 

Zagrożenia korzystania z internetu

Ocena użytkowników: / 2
SłabyŚwietny 

„Dlaczego bezpieczeństwo dzieci w Internecie jest takie ważne? Ponieważ Internet, jak każda ludzka aktywność, ma swoje dobre i złe strony. Nie ma co ukrywać, to trochę jak w życiu. Jeśli pójdziemy w ciemny zaułek, ryzykujemy, że dostaniemy po głowie. W Internecie jest podobnie. Skoro sieć działa na wszystkich polach ludzkiej aktywności, oznacza to, że funkcjonuje i na tych, z którymi na co dzień walczymy. Dlatego tak ważne jest, by z Internetu korzystać... mądrze. Jako osoba od ponad dekady pracująca w branży internetowej, dostrzegam wiele pozytywnych aspektów Internetu. Z przyjemnością obserwowałem, jak zmieniała się konsumpcja tego medium, jak Internet wpływał na kształtowanie postaw ludzi i jak silnie oddziaływał na nasz sposób nauki, pracy, komunikacji, spędzania wolnego czasu czy wreszcie prowadzenia biznesu. Jednocześnie zawsze byłem w pełni świadomy zagrożeń, jakie Internet ze sobą niesie  zarówno ze strony ludzi, którzy z niego korzystają, jak i publikowanych tam treści i dostępnych narzędzi.
Tym bardziej, od momentu rozpoczęcia swojej działalności w ramach Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, jestem zwolennikiem brania przez branżę odpowiedzialności za sprawy związane z bezpieczeństwem użytkowników sieci, a w szczególności tych najmłodszych. IAB stara się aktywnie wspomagań inicjatywy pozwalające poprawić bezpieczeństwo korzystania z Internetu, propagujące tego typu działania i kładące nacisk na edukację oraz kształtowanie odpowiednich postaw rodziców i dzieci w Internecie.
Niestety, przeniesienie na branżę odpowiedzialności za bezpieczeństwo dzieci w Internecie nie jest wystarczające. To ogromnie istotne, aby świadomą zagrożeń była również po stronie rodziców. Wszyscy zdajemy sobie bowiem sprawę z tego, że przestępcy istnieją w świecie rzeczywistym. Niestety, jeżeli chodzi o przestępczość wirtualną, to jej świadomość nie jest już tak wysoka, zwłaszcza wśród rodziców małych dzieci i młodzieży. Rodzic przestrzega swoje dziecko np. przed wsiadaniem do samochodu z obcą osobą, nie zawsze
jednak potrafi przestrzec przed tym, żeby dziecko nie podawało swoich danych osobowych w Internecie.\Wielu rodziców nie kontroluje także tego, z jakich stron WWW korzystaj¹ ich dzieci, jakich treści poszukuj,z kim rozmawiają. Dlatego w przypadku zwalczania przestępstw internetowych niezwykle ważna jest edukacja. I na koniec . bardziej osobiście. Jako ojciec przyszłej młodej użytkowniczki Internetu, mam do kwestii bezpieczeństwa w sieci bardzo emocjonalne podejście. Moja córka prędzej czy później będzie miała styczność z Internetem. Chciałbym więc, aby była świadoma możliwości, jakie daje to medium oraz zagrożeń, jakie za sobą niesie. Wiem jednak, że nie można całej odpowiedzialności zrzucał na  Internet. To medium to dla mnie wciąż niezwykle przydatne i wielofunkcyjne narzędzie  przez Internet można rozmawiał ze znajomymi z całego świata, poznawał nowych ludzi i nowe kultury, można tworzyć współpracujące ze sobą grupy, docierał do treści, utworów, multimediów niedostępnych w sklepach czy lokalnych bibliotekach, w końcu . wyrażał siebie. Wierzę więc, że w kwestii bezpieczeństwa w sieci wiele można zrobią, jeśli położymy nacisk na edukację i pokazywanie oraz utrwalanie pozytywnych wzorców już od najmłodszych lat. W związku z tym będę się starał
nauczyć moją córkę, jak bezpiecznie korzystać z olbrzymich możliwości Internetu . tak samo jak będę uczył ją , by nie wsiadała do samochodu z nieznajomą osobą...

Michał Tober
Prezes IAB Polska


Intensywny rozwój Internetu i coraz większa dostępność do sieci dzieci i młodzieży, poza wszelkimi pozytywami, wiąże się z coraz większym repertuarem i rosnącą skalą zagrożeń. Za najpoważniejsze z nich uznaje się najczęściej zjawiska związane z szeroko rozumianym wykorzystywaniem seksualnym dzieci. Od samego początku Internet wykorzystywany jest przez środowiska pedofilskie w celach dystrybucji, wymiany i produkcji pornografii dziecięcej. Rok rocznie ofiarami tego procederu pada na całym świecie tysiące dzieci, a do Sieci trafiają niezliczone ilości materiałów pornograficznych z ich udziałem. Wraz z rozwojem serwisów komunikacyjnych problemem stało się równie¿ uwodzenie dzieci w Internecie, prowadzące często do wykorzystania seksualnego w rzeczywistym .wiecie. Dzieci coraz częściej wikłane są również w proceder prostytucji w Sieci. Poza zjawiskiem pedofilii dzieci narażone są w Internecie na szereg innych zagrożeń. Ze względu na szerokie spektrum tych zjawisk, na potrzeby niniejszego raportu proponowana jest następująca typologia, uwzględniająca specyficzne i najpoważniejsze zagrożenia dla najmłodszych internautów:

- Niebezpieczne kontakty w Sieci
-Kontakty z niebezpiecznymi treściami
- Cyberprzemoc (przemoc rówieśnicza)

 

Niebezpieczne kontakty w Sieci

Ocena użytkowników: / 7
SłabyŚwietny 

Młodzi internauci często korzystają w Sieci z serwisów komunikacyjnych oraz serwisów społecznościowych i zawierają w Internecie znajomości. Kontakty on-line mogą stanowią dla dzieci poważne zagrożenie, szczególnie w sytuacji kiedy prowadzą do spotkania w rzeczywistym świecie.
Możliwości Sieci wykorzystują między innymi pedofile. Zjawisko uwodzenia dzieci on-line, określane w anglojęzycznej literaturze przedmiotu terminem grooming, dostrzeżone zostało już w latach dziewięćdziesiątych a skala problemu rośnie wraz z rozwojem ukrywają w kontaktach on-line przed dzieckiem ani swojego wieku ani intencji, sprawnie manipulując jem serwisów komunikacyjnych i przyrostem populacji dzieci korzystających z Internetu. W procesie grooming’u pedofile poddają dzieci psychomanipulacji,. Czasami elementem uwodzenia jest udawanie rówieśnika potencjalnej ofiary, przynajmniej w pierwszym etapie relacji. Jednak, wbrew stereotypowememu wyobrażeniu, przypadki takie należą do rzadkości a sprawcy wykorzystywania seksualnego dzieci najczęściej nie ofiarą. Zdarza się, że kontakty seksualne pomiędzy nieletnim a dorosłym inicjowane są przez dziecko. Anonse młodych internautów, wskazujące na gotowość do takiej relacji, znaleźć można w serwisach randkowych czy czatowych
(czasami z informacją o oczekiwanej gratyfikacji). Należy podkreślą, że okoliczność taka w żadnym stopniu nie zwalnia sprawcy z moralnej i karnej odpowiedzialności za popełnione przestępstwo. Młodzi internauci narażeni są w Sieci również na kontakty z innymi niebezpiecznymi osobami, jak przedstawiciele rozmaitych sekt, ruchów neonazistowskich itp. Niebezpiecznym zjawiskiem coraz częściej odnotowywanym w Sieci
jest nakłanianie młodych ludzi do popełniania samobójstw!

Skala problemu:

Skala niebezpiecznych kontaktów on-line i związanych z nimi przestępstw popełnianych w rzeczywistym świecie trudna jest do oszacowania. Statystyki policyjne nie są pomocne, gdyż nie odnotowują, że do przestępstwa, np. wykorzystywania seksualnego dziecka, doszło przy użyciu internetu. Poza tym zdecydowana większością ich przypadków pozostaje nieujawniona, szczególnie jeżeli dochodzi do nich za przyzwoleniem ofiary. Wycinek problemu pokazują media, ale dotyczy to jedynie ujawnionych i spektakularnych przypadków. Ze względu na drażliwość tematu i jego ograniczoną skalę informacje takie trudno też uzyskać w toku badań socjologicznych.

Najważniejsze ustalenia badawcze:

- 45% młodych internautów nakłanianych było w Sieci, wbrew swojej woli, przez obce osoby do rozmowy.
Co piąte dziecko taka sytuacja przestraszyła.
- 64% dzieci korzystających z Sieci zawiera w niej znajomości
- 68% spośród nich co najmniej raz otrzymało od osoby poznanej w Sieci propozycjê spotkania; 44,6% dzieci
wzięło udział w spotkaniu!
- Dzieci zawieraj¹ce w Sieci znajomości podają obcym dane osobowe, jak adres domowy (10%), numer telefonu
(45%) adres e-mail (78%). Ponad 58% z nich wysłało osobie poznanej w Sieci swoje zdjęcie.
- Jedynie 23,6% dzieci informuje rodziców o spotkaniach z osobami poznanymi w Sieci.
- Połowa dzieci uczestniczy w spotkaniach w pojedynkę.

 

Kontakty z niebezpiecznymi treściami

Mianem niebezpiecznych treści w Internecie (ang. harmful content) określa się materiaùy, które mogą mieć
szkodliwy wpływ na rozwój i psychikę dziecka. Część materiałów o takim charakterze, jak pornografia dziecięca,
rasizm, ksenofobia jest niezgodna z prawem, inne prezentowane są w Sieci legalnie. 

Jedna z przyjętych typologii problemu wyróżnia:

- Treści prezentujące przemoc, pornografię;
- Treści propagujące rasizm i ksenofobię;
- Treści nawołujące do popełnienia przestępstwa;
- Treści promujące faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa;
- Treści zachęcające do prostytucji, używania narkotyków czy hazardu;
-Treści zawierające elementy psychomanipulacji (np. namawiające do przystąpienia do sekty);

Najliczniej reprezentowaną w Sieci kategorią niebezpiecznych treści jest pornografia. Co prawda serwisy pornograficzne formalnie działają w sieci legalnie, jednak częsty brak odpowiednich informacji przestrzegających przed ich zawartością, a tym bardziej promocja tych serwisów w Sieci, trafiająca również do dzieci, powoduje częsty kontakt młodych internautów z takimi materiałami a


właścicieli serwisów naraża na zarzut narzucania nieletnim treści pornograficznych, co zgodnie z obowiązującym
w Polsce prawem jest przestępstwem.

Skala problemu:

- 71% dzieci trafia na materiały pornograficzne (63% przypadkowo)
- 51% dzieci trafiła na materiały z brutalnymi scenami przemocy (61% przypadkowo)
- 28% dzieci trafiło na materiały propagujące przemoc i nietolerancje (74% przypadkowo)
- Co czwarte dziecko deklaruje, że rodzice nigdy nie interesują się tym, co robi w Internecie
- Jedynie 10% dzieci deklaruje regularną opiekę rodziców podczas korzystania z Sieci.

Inne badania pokazują niepokojąco wysoki odsetek kontaktów z pornografią najmłodszych użytkowników Internetu. Z materiałami o takim charakterze spotkało się 40% dzieci w wieku od 7 do 14 lat.

 

Cyberprzemoc (przemoc rówieśnicza)

Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 

Zjawisko cyberprzemocy najkrócej definiuje się jako przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Owe technologie to głównie Internet oraz telefony komórkowe. Część definicji ogranicza stosowanie terminu „cyberbullying”, czy „Cyberprzemoc” wyłącznie do przemocy rówieśniczej, inne nie stawiają ograniczeń wiekowych, nie wątpliwie jednak najczęściej
terminów tych używa się właśnie w kontekście przemocy wśród najmłodszych. Podstawowe formy zjawiska to:

- nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem Sieci,
- publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów zużyciem Sieci
- podszywanie się w Sieci pod kogoś wbrew jego woli.

 

Do działań określanych mianem cyberprzemocy wykorzystywane są głównie: poczta elektroniczna, czaty, komunikatory, strony internetowe, blogi, serwisy społecznościowe, grupy dyskusyjne, serwisy SMS i MMS.
W odróżnieniu od .tradycyjnej. przemocy (ang bullying) zjawisko cyberprzemocy charakteryzuje wysoki poziom anonimowości sprawcy. Ponadto na znaczeniu traci klasycznie rozumiana „siła”, mierzona cechami fizycznymi, czy społecznymi a atutem sprawcy staje się umiejętność wykorzystywania możliwości, jakie dają media elektroniczne. Charakterystyczna dla problemu Szybkość rozpowszechniania materiałów kierowanych przeciwko ofierze oraz ich powszechna dostępność w Sieci sprawiają, że jest zjawisko szczególnie niebezpieczne. Kompromitujące zdjęcia, filmy czy informacje potrafią zrobią w Internecie bardzo szybko „karierę” a ich usunięcie jest często praktycznie nie możliwe. Dodatkowo uciążliwością dla ofiar cyberprzemocy jest stałe narażenie na atak,
niezależnie od miejsca czy pory dnia lub nocy. Kolejną ważną cechą problemu jest stosunkowo niski poziom kontroli społecznej tego typu zachowań. Sytuacja doznawania przez dziecko krzywdy za pośrednictwem mediów elektronicznych jest często trudna do zaobserwowania przez rodziców, czy nauczycieli, szczególnie jeżeli maja oni ograniczoną wiedzę i doświadczenia związane z korzystaniem z mediów elektronicznych.

Skala problemu:

-Przemoc werbalna w sieci (wulgarne wyzywanie, poniżanie, ośmieszanie, straszenie, szantaż)
- Rejestrowanie filmów i zdjęć wbrew woli dziecka
- Publikowanie w sieci filmów, zdjęć i informacji ośmieszających dziecko
- Podszywanie się w sieci pod dziecko

Respondenci pytani byli również o ich odczucia i reakcję w danej sytuacji oraz proszeni o próbę określenia
sprawcy zdarzenia

. Najważniejsze ustalenia badawcze:

- Co drugi młody człowiek (52%) miaù do czynienia z przemocą werbalną w Internecie lub poprzez telefon komórkowy. 47% dzieci doświadczyło wulgarnego wyzywania; 21%, poniżania, ośmieszania i upokarzania; 16% straszenia i szantażowana.
- 29% dzieci zgłasza, że kto. w Sieci podawał się za nie wbrew ich woli.
- Ponad połowa (57%) osób w wieku 12-17 była przynajmniej raz obiektem zdjęć lub filmów wykonanych wbrew ich woli.
- 14% dzieci zgłasza przypadki rozpowszechniania za pośrednictwem Internetu lub GSM kompromitujących je materiałów.
- Akty cyberprzemocy często powodują u ofiar irytację, lęk i zawstydzenie.

 

Wiedza, opinie i doświadczenia rodziców.

Rodziców uznać należy za najważniejsze ogniwo w systemie bezpieczeństwa dzieci w Internecie. Od wiedzy opiekunów dziecka w problematyce zagrożeń internetowych, od tego czy ustalą oni z dzieckiem zasady korzystania z Sieci i czy będą reagował na potencjalnie niebezpieczne sytuacje zależy bezpieczeństwo młodego internauty. Informacje o postawach i wiedzy rodziców w zakresie bezpieczeństwa dzieci w Sieci powinny był również podstawą do projektowania odpowiednich programów profilaktycznych. Problematyka ta rzadko pojawia się w badaniach socjologicznych, tym niemniej są dostępne na ten temat interesujące informacje badawcze:

- Zdecydowana większość rodziców uznaje Internet za potencjalnie niebezpieczny da najmłodszych (71,6%). Jednak blisko co trzeci rodzic nie potrafi wskazań na jakiekolwiek zagrożenia dzieci w Internecie (28,4%).
- Stosunkowo duża grupa rodziców nie dostrzega zagrożeń w zachowaniach dzieci, które uznać należy za potencjalnie niebezpieczne, jak: korzystanie z komunikatorów (58,2%), zakupy on-line (39,8%), zamieszczanie swoich zdjęć w Internecie (18,2%), poznawanie nowych osób przez Internet (17,5%).
- Wyobrażenia rodziców na temat doświadczeń dzieci w Internecie nie zawsze zbliżone są do stanu faktycznego. Jedynie 11% rodziców dzieci korzystających z Internetu twierdzi, że ich dziecko korzystało z serwisów erotycznych, podczas gdy inne badania potwierdzają, że z serwisów takich zdarza się korzystał 40% młodych internautów. Podobnie jest w przypadku podawania w Sieci danych osobowych takich, jak numer telefonu (9% - wyobrażenia rodziców vs. 45% - deklaracje dzieci), czy adresu email (17%vs. 7,9%).
- Co czwarte dziecko zgłasza, że rodzice nigdy nie interesują się tym co robi w Internecie (27%)! Jedynie 10% respondentów deklaruje stałą opiekę rodziców podczas korzystania z Sieci.
- Rodzice stosunkowo rzadko podejmują aktywności na rzecz ograniczenia zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu przez dzieci. Mniej niż połowa z nich kontroluje czas spędzany przez dziecko w Sieci (48,6%), jeszcze mniej (41,9%) kontroluje, co dziecko robi w Sieci. Oprogramowanie filtrujące wykorzystywane jest w co trzeciej rodzinie (33.6%). Zaledwie 16% rodziców towarzyszy dziecku podczas korzystania z Sie
ci.

 
Więcej artykułów…