Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl
Get Adobe Flash player

Co zrobić, by zapewnić bezpieczeństwo dzieciom

Postać dziecka w internecie

  • motywować dzieci, by stały się świadomymi i aktywnymi obywatelami cyberprzestrzeni;
  • walczyć z krzywdzeniem dzieci w Internecie i materiałami przedstawiającymi ich wykorzystywanie seksualne;
  • zadbać o to, by serwisy społecznościowe były dla dzieci bezpieczniejsze;
  • chronić dzieci przed wykorzystywaniem przez marketing internetowy i naruszaniem ich prywatności;
  • wspierać, również finansowo, działalność organizacji pozarządowych działających na rzecz bezpieczeństwa w Internecie.

 

 

O atrakcyjności Internetu dla setek milionów dzieci i młodzieży na całym świecie decyduje fakt, że jest on platformą dla nauki, twórczości, komunikacji oraz rozrywki. Musimy pomóc dzieciom i młodzieży w kształtowaniu cyfrowego obywatelstwa – postawy odpowiedzialnego i aktywnego użytkownika Internetu, dając im możliwość korzystania z nowoczesnych technologii w celu wyrażania swoich opinii i dochodzenia swoich praw, a nie tylko traktując ich jak potencjalne ofiary.

Internet jednak niesie ze sobą także wiele niepożądanych zjawisk. Istnieje ryzyko, że za pośrednictwem Internetu młodzi internauci mogą paść ofiarą nowych form przemocy lub próby uwiedzenia w sieci.

 

Punkt 1

Podczas rozmów z dziećmi i młodzieżą o Internecie i nowych technologiach niezwykle istotne jest zachowanie wyważonego i pozytywnego nastawienia do użytkowania Internetu. Naszym celem powinno być wspieranie dzieci i młodzieży, pomaganie im we właściwym zrozumieniu zagrożeń, na jakie mogą się natknąć w Internecie oraz informowanie ich, jak tych zagrożeń uniknąć.

Rodzice i nauczyciele powinni wiedzieć, w jaki sposób przekazywać wyważone informacje podczas przedstawiania zagrożeń związanych z Internetem. Wyolbrzymianie tych zagrożeń i onieśmielanie dzieci mogłoby zniechęcić je do korzystania z nowych technologii, co byłoby dla nich szkodliwe, zarówno jako dla jednostek, jak i społeczeństwa jako całości.

Dzieci i młodzież coraz większą część swojego czasu spędzają w świecie nowoczesnych technologii. Ryzykowne zachowania, jakie podejmują online, wynikają często z problemów w życiu realnym. Obecnie nie można już mówić o jednoznacznym podziale pomiędzy tzw. problemami wirtualnymi i problemami świata realnego.

Nowoczesne, interaktywne technologie, zwłaszcza wykorzystywane w grach komputerowych, są w stanie dostarczyć niezwykle angażujących doznań. Może to pomagać w rozwoju umiejętności, ale z drugiej strony – realizm ten może tworzyć zagrożenia, zwłaszcza związane z uzależnieniem internautów. To z kolei może zakłócić rozwój umiejętności interpersonalnych, a także odbić się na stylu życia, poprzez zaniedbanie rozwoju fizycznego lub aktywności sportowej.

 

Punkt 2

Niewątpliwie do rządów państw Unii Europejskiej należy odpowiedzialność za ochronę młodych użytkowników Internetu podlegających ich systemom prawnym. Jednakże Internet to medium o zasięgu globalnym. To powoduje, że zwłaszcza na międzynarodowych instytucjach spoczywa ciężar prowadzenia i promowania działań na szczeblu narodowym i ponadnarodowym. Unia Europejska była pionierem na tym polu. Obchodzony co roku Dzień Bezpiecznego Internetu, koordynowany przez INSAFE, ma już światowy zasięg. Jego celem jest zwrócenie uwagi na edukację i działania zwiększające świadomość użytkowników Internetu. Promocja tego dnia odbywa się we wszystkich głównych językach na pięciu kontynentach.

Żadna pojedyncza instytucja, firma lub organizacja, państwowa bądź prywatna, nie posiada monopolu na wiedzę i umiejętności pozwalające na całkowite zapewnienie bezpieczeństwa online. Stworzenie dzieciom i młodzieży bezpiecznego środowiska w Internecie jest kwestią naszej odpowiedzialności. Dzieci i młodzież powinny być wyposażone w umiejętność samodzielnego zadbania o bezpieczeństwo online. Powinniśmy pomóc zrozumieć rodzicom, nauczycielom i opiekunom, w jaki sposób młodzi internauci korzystają z sieci i w jaki sposób mogą służyć im pomocą w jak najpełniejszym i bezpiecznym jej wykorzystaniu.

Kluczową rolę do odegrania mają w tym przypadku szkoły. Istotna rola należy również do organizacji pozarządowych, te jednak mogą potrzebować wsparcia, by w pełni wykorzystać swój potencjał w tej dziedzinie. Współpraca z instytucjami stojącymi na straży prawa jest niezbędna, by zapewnić opracowanie właściwych przekazów i ich odpowiednie wcielenie w działania edukacyjne. Także organizacje branżowe mają okazję, by wspomóc działania na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie. Firmy mogą to uczynić na dwa sposoby: pomagając w promocji inicjatyw podejmowanych przez organizacje wśród swoich klientów lub poszukując rozwiązań technicznych podwyższających bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w Internecie.

 

Punkt 3

W wirtualnym świecie dzieci i młodzież mogą być narażone na kontakt z niewłaściwymi osobami, czego skutkiem może być nękanie ich przez osoby dorosłe lub rówieśników oraz nakłanianie do zachowań o charakterze seksualnym. Dzieci i młodzież są też narażone na kontakt ze społecznościami internetowymi promującymi anoreksję, samookaleczenie, samobójstwa, przemoc, nienawiść lub polityczny ekstremizm.

Internet ułatwia dzieciom i młodzieży kontakt z treściami promującymi zachowania seksualne, włączając w to zachęcanie do robienia erotycznych zdjęć (sobie lub innym) w celu wymiany lub umieszczenia ich w sieci (tzw. “sexting”), co jest szkodliwe, a w wielu przypadkach może być również niezgodne z prawem. Dzieci i młodzież w Internecie mogą być zachęcane do zamieszczania na stronach informacji na swój temat, prywatnych zdjęć, filmów lub tekstów, co może naruszać ich bezpieczeństwo, kompromitować je lub nawet narazić w przyszłości na kłopoty w znalezieniu pracy. Dzieci i młodzież w Internecie mogą paść ofiarą nękania i prześladowania, a działania sprawców często są nagradzane przez innych użytkowników sieci, co może zachęcać do prześladowania kolejnych ofiar.

Internet umożliwia dzieciom dostęp do produktów i usług nieadekwatnych do ich wieku. W Internecie dzieci i młodzież mogą być narażone na oszustwa, kradzież tożsamości i danych oraz inne nadużycia natury finansowej. Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży może zostać naruszone poprzez nieadekwatne, nieprecyzyjne lub niemożliwe do wyegzekwowania przepisy dotyczące prywatności lub zasad przechowywania danych osobowych.

 

Punkt 4

Internet umożliwia dostęp do gier, umożliwiających rywalizację lub tworzenie alternatywnych światów. Nadmierne zaangażowanie w tak atrakcyjną formę spędzania czasu prowadzi często do zachowań obsesyjnych, noszących znamiona nałogu. Uzależnienie od komputera i/lub Internetu może wpływać na zdrowie, jak również na upośledzenie zdolności interpersonalnych.

 

Punkt 5

Rządy powinny wspierać debaty i kampanie zwiększające świadomość użytkowników mediów, by promować pozytywne wzorce i praktyki wśród dzieci i młodzieży, we wszystkich aspektach dotyczących ich życia.

Rządy powinny także: zapewnić większe polityczne i finansowe wsparcie procesów, których celem jest poszerzenie dostępu dzieci i młodzieży do mediów elektronicznych; powinny też podejmować działania zmierzające do rozwinięcia kompetencji medialnych, ograniczania wykluczenia cyfrowego i zapewniania bezpieczniejszych technologii informatycznych i komunikacyjnych. Wykorzystanie nowych mediów i świadome z nich korzystanie powinno stać się integralną częścią formalnej i nieformalnej edukacji dzieci i młodzieży.

 
Więcej artykułów…