Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl
Get Adobe Flash player

Działania wobec ofiary cyberprzemocy

Wsparcie psychologiczne

Podobnie jak w przypadku innych form przemocy, ofiara cyberprzemocy potrzebuje pomocy i
emocjonalnego wsparcia ze strony dorosłych. Musi także wiedzieć, że szkoła podejmie
odpowiednie kroki w celu
rozwiązania problemu

Uczeń będący ofiarą cyberprzemocy powinien otrzymać poradę, jak ma się za-chować, aby
zapewnić sobie poczucie bezpieczeństwa i nie doprowadzić do eskalacji prześladowania.

 

Monitoring i policja w szkole

Po zakończeniu interwencji warto monitorować sytuację ucznia sprawdzając, czy nie są wobec
niego podejmowane dalsze działania przemocowe bądź odwetowe ze strony sprawcy. Rodzice
dziecka będącego ofiarą cyberprzemocy powinni być poinformowani o problemie i otrzymać
wsparcie i pomoc ze strony szkoły. W rozmowie z nimi pedagog lub wychowawca przedstawiają
kroki, jakie zostały podjęte w celu wyjaśnienia zajścia oraz zapewnienia bezpieczeństwa
poszkodowanemu uczniowi, a także, jeśli to wskazane, zaproponować rodzicom i dziecku pomoc
specjalisty (psychologa, pedagoga).


Policja powinna być wzywana do szkoły w sytuacji, gdy ujawnione zostanie na-ruszenie
prawa. W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia policję należy wezwać natychmiast. Warto
także zaprosić policjanta – specjalistę ds. nieletnich, gdy wyczerpane zostaną środki
wychowawcze możliwe do zastosowania przez szkołę. Policja udzie-la pomocy szkole w
rozwiązywaniu trudnych problemów, mogących mieć podłoże przestępcze. Każda wizyta
policjanta w szkole dotycząca uczniów powinna być wcześniej za-sygnalizowana dyrektorowi
lub uzgodniona z innym pracownikiem szkoły (koordynatorem ds. bezpieczeństwa).

 

Dostęp do poczty elektronicznej

Ocena użytkowników: / 3
SłabyŚwietny 

Dostęp do poczty elektronicznej szkoły powinny mieć tylko i wyłącznie osoby uprawnione.
Niedopuszczalne jest, aby szkolną korespondencję obsługiwał uczeń! Należy pamiętać,
że poczta elektroniczna ma takie samo znaczenie, jak tradycyj-na korespondencja. Szkoła
powinna mieć wobec tego zdefiniowany specjalny regulamin określający, kto może odbierać
pocztę, według jakich kryteriów jest
ona archiwizowana, przekierowywana i kto oraz w jakim trybie może w imieniu szkoły
udzielać odpowiedzi. Należy pamiętać, że szkolna poczta internetowa to wizytówka szkoły,
wiec musimy zadbać o to, by miała ona wysoki poziom. Darmowe serwery nie zawsze zapewniają
nam taki poziom usług, jakiego byśmy oczekiwali. Pierw-sza sprawa to nazwa domeny
internetowej. Niezbyt poważnie wygląda następujący adres szkoły:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. . Z kolei taki adres poczty dyrektora
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. sugeruje wręcz pewne treści. Bardzo dobrą praktyką jest posiadanie
przez szkołę własnej domeny internetowej i założenie kont pocztowych wszystkim jej
pracownikom, np. według schematu Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. . Założyć domenę możemy u jednego z
wielu dostawców usług internetowych bezpośrednio w NASK lub u jednego z partnerów
(www.nask.pl; www.dns.pl). Taki sposób zorganizowania poczty może w znacznym stopniu
ułatwić kontakt nauczycieli z rodzica-mi, z uczniami, usprawnia również jakość tych
kontaktów.

 

Każdy komputer posiada zabezpieczenie antywirusowe

Ocena użytkowników: / 4
SłabyŚwietny 

W ostatnich latach realizacja tego postulatu jest znacznie łatwiejsza niż kiedyś,
ponieważ każda pracownia z dostaw resortowych była wyposażona w oprogramowanie
antywirusowe. Dostępne są też na rynku ciekawe oferty edukacyjne producentów,
np.pakiety typu „bezpieczna szkoła”, które za symboliczną wręcz opłatą zapewniają
ochronę wszystkim komputerom w całej placówce. Pamiętać należy jednak, że zakup
oprogramowania antywirusowego to nie wszystko. Programy muszą mieć możliwość
systematycznego aktualizowania sygnatur wirusów. Powinno się to odbywać
każdego dnia. Z punktu widzenia zarządzania siecią dobrą praktyką jest
pobieranie aktualizacji i nowych sygnatur przez serwer i przechowywanie ich w
odpowiednich repozytoriach udostępnianych innym komputerom. Zmniejszy to
znacznie ruch w sieci i obniży obciążenie nigdy nie najszybszych łącz internetowych.

 

 

Uczniowie nie mogą pracować przy komputerach przeznaczonych dla nauczyciela

Taką klauzulę powinien zawierać każdy regulamin. Konsekwencja w przestrzeganiu tego
zalecenia w znaczny sposób podnosi poziom bezpieczeństwa każdej sieci komputerowej.
Zasada ta powinna dotyczyć zarówno komputerów z tzw. miejsc pracy własnej nauczyciela,
jak i komputerów zainstalowanych w pracowniach przedmiotowych oraz komputerów przenośnych.
Czasami łatwiej i szybciej jest pozwolić uczniowi, aby wykonał pracę na naszym komputerze,
jednak na pewno nie jest to bezpieczne. Musimy pamiętać o tym, że z naszego komputera
łatwiej uzyskać dostęp do tych materiałów, do których uczeń nie powinien mieć dostępu,
łatwiej zainfekować komputer, złamać zabezpieczenia…, a niektórzy tylko na to czekają,
Nie dajmy im takiej okazji!

 

Właściwie zaplanowana i zorganizowana sieć komputerowa

W wielu szkołach komputery wykorzystywane są nie tylko w pracy dydaktycznej, ale i w
administrowaniu szkołą. Należy tak zaplanować sieć komputerową, aby skutecznie odizolować
sieć administracyjną i sieć dydaktyczną. Niedopuszczalne jest, aby uczniowie mieli
możliwość (choćby potencjalną) do wglądu w dokumenty szkolne, księgowość, płace, opinie o
uczniach, orzeczenia poradni, dane osobowe czy dostęp do edycji dziennika lekcyjnego.
Postulat ten można zrealizować w różny sposób. Można wydzielić specjalną strukturę
okablowania, utworzyć wirtualne sieci, przeznaczyć odpowiednie pule adresowe.
To zadanie dla szkolnego administratora.

 
Więcej artykułów…